30 Negara Mempunyai Emas Yang Paling Banyak Di Dunia

TG MediaDesign/Shutterstock





1) United States of America: 8,133.5 tan

Amerika Syarikat adalah negara dengan emas paling banyak di dunia. Ia mempunyai 8,133.5 tan emas emas. Itu hampir sama seperti Jerman, IMF dan Itali digabungkan. Majoriti emas ini dianggap disimpan di dalam deposit di seluruh Amerika, seperti Fort Knox yang terkenal


2) Germany: 3,369.7 tan

Jerman adalah pelombong emas terbesar kedua di dunia dengan 3,369.7 tan daripadanya. Kebimbangan terhadap emas yang jatuh di bawah kawalan Soviet semasa Perang Dingin membawa kepada stok simpanan yang tersebar di seluruh dunia. Ia difikirkan dibahagikan antara Bank Rizab Persekutuan di New York, Bank of England dan Banque de France. Baru-baru ini, sekurang-kurangnya separuh daripada hadiah ini telah dibeli pulang ke Frankfurt.


3) International Monetary Fund: 2,814 tan

Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) adalah sekumpulan 189 negara yang bekerja untuk memupuk kerjasama kewangan global. Apabila ia diasaskan pada tahun 1944, ia telah memutuskan bahawa 25% langganan kuota awal dan kenaikan kuota berikutnya akan dibayar dalam emas. Itu kekal sebagai sumber utama 2,814 tan emas yang dipegangnya.


4) Italy: 2,451.8 tan

Itali memegang hanya sedikit emas berbanding Perancis dengan 2,451.8 tan. Tidak seperti kebanyakan negara, di mana rizab emas dimiliki oleh kerajaan dan dikendalikan oleh bank-bank pusat mereka, emas Itali sebenarnya dimiliki oleh Banca d'Italia, dan diadakan di peti besi di Rom dan di Swiss National Bank, Federal Reserve Bank di New York dan Bank of England. Kerajaan Itali baru-baru ini membuat tajuk-tajuk utama apabila mengatakan bahawa ia akan "tidak menjual gram" rizab emas untuk mengisi lubang bajet.


5) France: 2,436 tan

Perancis telah menyimpan sejumlah 2,436 tan emas, kebanyakannya yang diperolehi pada tahun 1950-an dan 1960-an. Walaupun ada yang diadakan di luar negeri, kebanyakan emas ini dikatakan diadakan di peti besi di bawah Banque de France di Paris. Beberapa ratus tan emas Perancis telah dijual pada awal abad ini, tetapi stoknya kekal stabil sejak tahun 2009


6) Russia: 2,168.3 tan

Rusia tidak dapat mencukupi logam mulia ini dan telah meningkatkan rizab emasnya hampir 400 tan dalam tempoh dua tahun lalu sahaja, membolehkannya mengatasi China dalam ranking. Selain itu, ia mempunyai industri perlombongan emas bilion dolar yang bermaksud negara kaya logam ini tidak perlu bergantung kepada import sama ada.


7) China: 1,885.5 tan

China mempunyai 1.885.5 tan emas dalam rizabnya. Ia juga merupakan pengeluar emas terbesar di dunia, menjelang Australia dan Rusia, dan permintaan tempatan untuk emas telah dirangsang oleh kekayaan yang semakin meningkat kelas pertengahan yang semakin meningkat.


8) Switzerland: 1,040 tan

Saham emas bergerak ke empat angka sekarang dengan Switzerland memegang 1,040 tan metrik. Majoriti emas ini diadakan di tanah air, tetapi sebahagian daripadanya disimpan di Bank of England dan Bank of Canada. Pada tahun 2014 terdapat satu referendum untuk menentukan sama ada semua emas perlu disimpan di Switzerland, sama ada Bank Negara Swiss (SNB) berhak untuk menjual rizab emasnya dan sama ada SNB harus memegang sekurang-kurangnya 20% daripada asetnya dalam emas . Status quo yang berlaku dan majoriti pengundi telah menguasai SNB meningkatkan bahagiannya.


9) Japan: 765.2 tan

Jepun memegang 765.2 tan emas dalam stok, lebih 150 tan lebih daripada Belanda. Ia juga mempunyai urat emas sendiri melalui tanahnya, yang telah dilombong pada skala kecil selama berabad-abad. Pencarian emas baru-baru ini telah terbukti positif dan Jepun kini berusaha untuk mengeksploitasi lagi simpanan tersebut.

10) Belanda: 612.5 tan

Dengan hanya 3.7 lebih banyak tan emas daripada India, Belanda mengambil tempat nombor 10 di World Emas Gold Holding Chart dengan 612.5 tan emas dalam stoknya. Pada 2014, pegangan emas menarik perhatian media kerana dilaporkan bahawa bank pusat Belanda telah menghantar kembali 100 tan emas ke Amsterdam dari New York; Selain daripada dua lokasi tersebut, Belanda juga mempunyai kedai emas di Ottawa dan London.


11. India: 608.8 tan

Rizab emas India telah meningkat lebih daripada 50 tan dalam tempoh dua tahun yang lalu, walaupun kebanyakannya adalah dalam bentuk rizab isi rumah dan perhiasan, memandangkan negara meletakkan nilai tinggi pada penyimpanan emas. Walaupun India mempunyai industri perlombongan emas kecil, ia tidak dapat menyokong permintaan negara dan kebanyakan logam kuningnya dibeli dari luar negara.


12) Bank Pusat Eropah: 504.8 tan

Ia bukan negara tetapi Bank Pusat Eropah (ECB) adalah bank pusat semua negara-negara Kesatuan Eropah yang telah mengadopsi euro sebagai mata wang mereka. Ia memegang 504.8 tan emas dalam nama mereka, sebahagian besarnya disebabkan oleh pemindahan yang dibuat kepada bank oleh bank pusat negara anggota Euro pada pelancaran Euro. Emas ini dikatakan disimpan di lima lokasi di seluruh dunia.

13) Taiwan: 423.6 tan

Walaupun sebuah pulau kecil di pesisir China, Taiwan duduk di atas 423.6 tan emas dan telah memegang jumlah logam berharga itu selama beberapa tahun. Emas selalu dilihat sebagai pelaburan yang kukuh dalam masa-masa yang tidak menentu dan dengan Brexit, Presidensi Trump yang tidak dapat diramalkan dan ancaman dari Korea Utara, dunia pasti mengalami tempoh ketidakstabilan. Ini telah mendorong harga emas naik, menjadikan aset emas Taiwan sebagai pelaburan yang baik untuk jangka masa terdekat.


14) Portugal: 382.5 tan

Portugal mempunyai 382.5 tan emas, hampir 60 tan lebih daripada Arab Saudi. Walau bagaimanapun, negara telah berjuang dengan ketidakstabilan ekonomi dan ada panggilan untuk menjual beberapa rizab emas untuk mengurangkan hutang negara. Peraturan membuat ini lebih mudah dikatakan daripada dilakukan walaupun dan untuk sekarang Portugal memegang asetnya yang berharga.


15) Kazakhstan: 361.7 tan

Bank Negara Kazakhstan baru-baru ini meningkatkan rizab emasnya dengan lebih daripada 70 tan, dalam usaha untuk mengurangkan pergantungan negara terhadap dolar AS dan meneutralkan risiko mata wang. Negara terkunci tanah, yang kini sedang berusaha untuk membangunkan industri perlombongan emasnya melalui pelabur asing dan peraturan kerajaan yang rendah, mempunyai 361.7 tan metrik dalam jumlah saham emas.

16) Uzbekistan: 348.4 tan

Negara yang kaya dengan mineral, Uzbekistan mempunyai banyak sumber termasuk petroleum, gas asli, emas, perak dan uranium. Sebagai pengeluar utama logam mulia, negara merancang untuk terus menambah rizab emasnya kepada 430 tan pada tahun 2024, peningkatan lebih daripada 80 tan.


17) Arab Saudi: 323.1 tan

Negara kaya Arab Saudi mempunyai rizab emas tertinggi di Timur Tengah, dengan 323.1 tan logam berharga. Sebagai sebahagian daripada pelan untuk mempelbagaikan asas ekonomi dan meletakkan kurang bergantung pada minyak, Arab Saudi juga komited untuk meningkatkan industri perlombongan emasnya. Walaupun dibayangi oleh minyak, ini bukan usaha baru, kerana kajian arkeologi menunjukkan bahawa emas mula ditambang di negara ini sehingga 5,000 tahun yang lalu.


18) United Kingdom: 310.3 tan

Banyak negara memilih untuk menyimpan emas mereka di tebing Bank of England yang sangat kuat, yang kedua terbesar di dunia selepas peti besi di Rizab Persekutuan New York. UK mempunyai bahagian yang saksama dari rizab emas juga, dengan 310.3 tan logam berharga yang dipegang atas namanya. Walaupun tidak ada lombong emas di UK, ia telah lama dilihat sebagai pusat pasar emas borong dan pengimport dan pengeksport utama logam.


19) Turki: 293.6 tan

Rizab emas Turki telah merosot sejak dua tahun lalu, jatuh lebih daripada 200 tan dari 495.6 tan pada tahun 2017 kepada 293.6 tan pada tahun 2019. Kerajaan telah memikirkan sebab-sebab mengapa, tetapi ada spekulasi bahawa bank pusat mungkin menggali emas rizab dalam usaha untuk menyelamatkan lira. Emas diperkirakan telah ditemui di Turki seawal 9000 SM, tetapi hanya baru-baru ini ia telah menjadi kepentingan komersil antarabangsa.


20) Lubnan: 286.8 tan

Sudah tentu bukan negara yang paling stabil di dunia, tetapi tanah kecil Timur Tengah ini kaya dengan emas. Lebanon kini memegang 286.8 tan emas dan ia mempunyai rizab emas kedua terbesar di Timur Tengah, selepas Arab Saudi. Walaupun Lubnan mempunyai industri perlombongan, emas bukanlah salah satu sumber semula jadi yang banyak.


21) Sepanyol: 281.6 tan

Hanya kehilangan pada 20 teratas iaitu Sepanyol, yang memegang hanya satu tan lebih banyak emas daripada Austria. Perlombongan emas telah berlaku di Sepanyol sejak zaman pra-Kristian dan ia adalah orang Rom yang mengubahnya menjadi industri yang berkembang pesat. Sekarang terdapat minat diperbaharui dalam emas Sepanyol dengan banyak aktiviti prospek yang dijalankan dengan harapan dapat memukulnya bertuah. Walau bagaimanapun, ia tidak akan memberi impak besar kepada rizab emas negara.

22) Austria: 280 tan

Terdapat satu lagi lompatan besar di antara tempat ke-22 dan ke-23 dengan Austria mencatatkan 280 tan emas, lebih daripada 50 tan lebih daripada Belgium. Kebanyakan stoknya diadakan di Bank of England, tetapi Bank Negara Austria dikatakan sedang berusaha memulangkan sebahagian besarnya kembali ke Vienna sehingga sekurang-kurangnya setengah emas Austria diadakan di rumah.

23) Belgium: 227.4 tan

Belgium memegang hingga 227.4 tan emas. Kebanyakan ini dianggap diadakan di luar negara, ada di Bank of England dan beberapa di Bank of Canada. Terdapat banyak perbincangan tentang negara yang sedang memulangkan stoknya kembali ke Belgium, tetapi ia difikirkan bahawa kos pengangkutan dan keselamatan yang terlibat dalam pergerakan itu adalah larangan dan bahawa Belgium tidak pasti di mana untuk menyimpannya jika ia pulang ke tanah air.



24) Filipina: 197.9 tan

Filipina adalah salah satu pengeluar emas terbesar di Asia. Walaupun perlombongan adalah perniagaan besar di sini, ia menyangka bahawa sebahagian besar emasnya belum diterokai. Penduduk tempatan yang sangat miskin berharap dapat bertuah dan secara harfiah menyerang emas bahkan melakukan penyelaman berbahaya di lombong paya yang penuh lumpur untuk mencari logam mulia. Negara ini mempunyai rizab besar emas, bagaimanapun, dengan 197.9 tan yang dicatatkan sebagai di bawah pemilikannya.


25) Algeria: 173.6 tan

Negara Afrika Algeria utara mempunyai hampir 20 tan emas lebih daripada Thailand, dengan 173.6 tan barangan. Ia juga mempunyai tradisi perlombongan emas yang kuat dengan emas yang dikatakan telah dilombong di sini pada skala kecil sejak zaman pra-Romawi. Kerajaan baru-baru ini telah mengambil langkah-langkah untuk menggalakkan perlombongan emas komersil secara besar-besaran memandangkan terdapat banyak kekayaan yang tersembunyi di bawah tanahnya.


26) Venezuela: 161.2 tan

Venezuela berada di 20 pemilik emas teratas sehingga beberapa tahun yang lalu, tetapi dalam usaha untuk mengurangkan hutangnya yang besar dan menangkis krisis ekonomi, ia menjual kira-kira $ 1.7 bilion (£ 1.2 bilion) emas pada awal 2016 dan kini turun ke 161.2 tan. Terdapat perniagaan perlombongan emas yang ditubuhkan di Venezuela tetapi ketika krisis ekonomi semakin memburuk, semakin banyak lombong haram yang tidak berlesen meningkat.

27) Thailand: 154 tan

Thailand menyimpan 154 tan emas, lebih 20 tan lebih daripada Singapura. Thailand melombong emasnya sendiri dan orang Thai meletakkan nilai tinggi pada logam berharga. Sebenarnya, Asia Tenggara secara keseluruhannya lebih gemuk terhadap emas, terutamanya untuk perhiasan, berbanding orang lain di dunia.


28) Poland: 128.6 tan

Poland baru-baru ini telah memperluaskan rizab emasnya dalam usaha untuk melindungi nilai mata wang domestik berbanding dolar yang semakin meningkat. Bersama dengan Hungary, Poland meningkatkan pegangannya sebanyak 2 tan pada bulan Julai 2018 diikuti dengan kenaikan 7 ton pada Ogos 2018, membawa mereka ke tahap tertinggi dalam 35 tahun pada 128.6 tan.


29) Singapura: 127.4 tan

Mereka yang mencari tempat yang selamat untuk menyimpan emas mereka sering menetap di Singapura, kerana negara ini tidak terancam oleh sebarang skandal rasuah utama, jenayah adalah rendah dan begitu juga cukai, ditambah dengan kos penyimpanan emas di sini sangat berdaya saing. Negara itu sendiri juga mempunyai rizab emas yang besar: 127.4 tan bahan itu tepat.


30) Sweden: 125.7 tan

Sweden bukan pilihan yang jelas untuk menjadi pemain utama di pasaran emas, tetapi negara Scandinavia ini sebenarnya mempunyai 125.7 tan bar emas. Walau bagaimanapun, ia tidak menyimpan semua stoknya di rumah. Selain bank pusat Sweden, Riksbank, emas negara itu juga dilaporkan dipegang dalam Bank of England, Bank of Canada, Bank Rizab Federal di Amerika dan Bank Negara Swiss.

No comments:

Post a Comment