Nokia CEO mengakhiri ucapannya..


Ketua Pegawai Eksekutif Nokia mengakhiri ucapannya dengan mengatakan kata-kata ini "kami tidak melakukan apa-apa yang salah, tetapi entah bagaimana, kami gagal".
Semasa sidang akhbar untuk mengumumkan NOKIA yang diperolehi oleh Microsoft, Ketua Pegawai Eksekutif Nokia mengakhiri ucapannya dengan mengatakan "kami tidak melakukan apa-apa yang salah, tetapi entah bagaimana, kami gagal". Setelah mengatakan itu, semua pasukan pengurusannya, termasuk dirinya, meratapi sedih.

Nokia pernah menjadi syarikat yang dihormati dan disegani. Mereka tidak melakukan apa-apa yang salah didalam perniagaan mereka, tetapi dunia berubah begitu terlalu cepat. Pesaing mereka terlalu kuat.

Mereka terlepas belajar, mereka terlepas perubahan, dan dengan itu mereka juga kehilangan peluang untuk membuatkannya lebih besar. Bukan sahaja mereka melepaskan peluang untuk mendapatkan keuntungan wang yang besar, mereka juga kehilangan peluang untuk bertahan lebih lama.

Mesej kisah ini adalah, jika anda tidak berubah, anda akan dikeluarkan dari pertandingan.
Tidak salah jika anda tidak mahu belajar perkara baru. Walau bagaimanapun, jika pemikiran anda tidak dapat mengejar masa, anda akan dihapuskan dan terkeluar dari persaingan.

Kesimpulan:
Kelebihan yang anda ada hari ini, akan digantikan dengan trend/arus perubahan esok. Anda tidak perlu melakukan apa-apa yang salah, selagi pesaing anda dapat menangkap gelombang terkini dan melakukannya dengan betul , anda boleh kalah dan gagal.

Untuk menukar atau memperbaiki diri anda adalah melakukan peluang yang kedua. Seperti melakukan sesuatu yang terbaik sebelum di buang.

Mereka yang enggan belajar dan memperbaiki supaya menjadi bertambah baik, pasti suatu hari nanti mereka aka  menjadi ketinggalan dan mereka langsung tidak berkaitan dengan industri itu. Mereka juga akan terpaksa belajar pelajaran dengan cara yang sukar & mahal!

No comments:

Post a Comment